Młodzi artyści oczarowali płockich melomanów, którzy szczelnie wypełnili salę koncertową Państwowej Szkoły Muzycznej. Zagrali jednocześnie z pasją i delikatnością, z każdego dźwięku fortepianu wydobywając pełną gamę emocji charakterystycznych dla wielkiego mistrza. Grali tak, jakby muzyka Fryderyka Chopina płynęła w ich żyłach zamiast krwi. Nic dziwnego, że oba występy przyjęte zostały owacyjnie i nagrodzone wielominutowymi owacjami na stojąco. Oczywiście nie obyło się bez bisów.
XIX Konkurs Chopinowski
Zgodnie z tradycją Konkurs Chopinowski rozpoczyna się uroczyście i atrakcyjnie. Tegoroczna inauguracja zapowiada się jednak wyjątkowo. W czwartek 2 października na jednej scenie pojawią się Garrick Ohlsson (laureat z 1970 r.), Dang Thai Son (1980), Yulianna Avdeeva (2010) i Bruce Liu (2021), którzy z towarzyszeniem orkiestry Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Andrzeja Boreyki zagrają „Koncert na cztery fortepiany” Jana Sebastiana Bacha.
Rekordowa liczba 642 pianistów z 54 krajów zgłosiła chęć udziału w tegorocznej edycji najbardziej prestiżowej rywalizacji pianistycznej na świecie. W eliminacjach 162 muzyków (ze 171 dopuszczonych) zagrało półgodzinne publiczne recitale w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej w Warszawie. Ich występy oceniało dziesięcioosobowe międzynarodowe jury pod przewodnictwem Piotra Palecznego.
Po zakończeniu eliminacji ogłoszona została lista uczestników tegorocznej edycji Konkursu Chopinowskiego, na której znalazło się 85 pianistów z 20 krajów. W gronie tym znalazło się 19 laureatów prestiżowych konkursów pianistycznych, którzy nie musieli uczestniczyć w eliminacjach. Piotr Ryszard Pawlak i Andrzej Wierciński w konkursie głównym wystąpią już po raz trzeci, po raz rugi prezentować się będzie 23 artystów.
Przesłuchania konkursowe rozpoczną się 3 października i trwać będą do 20 października. Gala finałowa została zaplanowana na 21 października w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Zwycięzca konkursu otrzyma złoty medal oraz 60 000 euro. Laureaci wyruszą w tournée po Europie, Azji i obu Amerykach.
Koncerty fortepianowe Chopina
Wbrew kolejności oznaczeń Koncert f-moll powstał jako pierwszy (na przełomie 1829/1830 roku), natomiast Koncert e-moll został stworzony między kwietniem i sierpniem 1830 roku. Dedykowany Friedrichowi Kalkbrennerowi Koncert e-moll wydany został jednak jako pierwszy w 1833 roku w Paryżu i w Lipsku. Trzy lata później miało miejsce francuskie i niemieckie wydanie Koncertu f-moll, który dedykowany został hrabinie Delfinie Potockiej.
Oba dzieła Fryderyk Chopin początkowo zaprezentował elitom muzycznej Warszawy oraz swoim przyjaciołom. dopiero później odbywały się uroczyste premiery w Teatrze Narodowym. O tym, jak przyjęte zostały chopinowskie koncerty, świadczyć może krótki fragment recenzji Stefana Witwickiego: „Fryderyk Chopin ułożył drugi wielki koncert. To utwór geniusza."
Oba koncerty nawiązują do formy i konwencji stylu brillant. Nie jest on jednak celem samym w sobie, ale środkiem wyrazu. Partie solowe są błyskotliwość, pełne wirtuozerii, a zarazem poetyczności. Łączy je zbliżony styl i typ wyrazu. Koncert e-moll uważa się za bardziej dojrzały, chociaż przy tym bardziej konwencjonalny, zgodny z ówczesną praktyką. Pierwszy zawierał pomysły bardziej oryginalne i zaskakujące. Był bardziej delikatny i intymny.
Finałowe części obu koncertów zawierają w sobie stylizacje polskich tańców ludowych. W Koncercie f-moll pobrzmiewają elementy kujawiaka i mazura, w Koncercie e-moll – krakowiaka.
Fryderyk Chopin miał w planach skomponowanie jeszcze jednego koncertu, ostatecznie odstąpił jednak od tego pomysłu.
Finaliści Konkursu Chopinowskiego mają więc do wyboru jeden z dwóch koncertów. Po inauguracji 49. sezonu artystycznego Płockiej Orkiestry Symfonicznej nietrudno domyślić się, że Zuzanna Sejbuk (o ile dostanie się do finału) wykona I Koncert fortepianowy e-moll, zaś Antoni Kłeczek zaprezentuje II Koncert fortepianowy f-moll.
Napisz komentarz
Komentarze